Monday, January 5, 2009

Pelangi Di Musim Hati

Coretan tanpa arah
Tanpa rasa
Kutarikan bersama kunang-kunang malam
Bersela-sela mencumbui ruang
Mencari bayang
Segumpal rasa
Kusuluh dari jiwa raga
Dalam singkat kenangan
Memuja warna
Antara desah dan resah
Baru sahaja pertempuran itu berhenti
Emosi yang tumpah
Dan sebuah sketsa yang siap

Seorang tua
Bertanya
"dengan siapakah kau berkata-kata?"
"Maaf pak, aku ditinggalkan bersama pertanyaan
gadis itu baru sahaja menaiki keretapi"

"Nak, gadis itu katanya
ingin mewarnai lukisan hatimu,
tapi kau memilih menyiapkannya sendiri"

2 comments:

Unknown said...

ENGKAU SIBUK DENGAN DUNIA
Engkau sibuk dengan dunia
Dunia tidak sibuk dengan engkau
Mengapa engkau tidak sibuk dengan Tuhan yang punya dunia
Dia adalah sibuk menguruskan hal engkau
Engkau kejar dunia, dunia belum tentu kepunyaan engkau
Sedangkan Tuhan telah engkau tinggalkan
Kalaupun engkau memiliki dunia
Apa ertinya engkau tidak memiliki Tuhan yang punya dunia
Tapi jika engkau memiliki Tuhan
Dunia kepunyaan Tuhan akan menjadi milik engkau
Engkau tersilap hal, engkau tersalah fikiran
Dunia yang akan ditinggalkan ini pun belum tentu di dalam milik engkau
Padahal Tuhan engkau telah tinggalkan
Macam mana engkau berfikir, bagaimana engkau membuat keputusan
Bersibuklah dengan Tuhan yang sibuk dengan urusan engkau
Janganlah sibuk-sibuk dengan dunia yang tidak sibuk pun terhadap engkau
Engkau bersibuk-sibuk dengan Tuhan
Tuhan tidak akan mengecewakan engkau
Engkau sibuk dengan dunia belum tentu milik engkau
Kalaupun engkau boleh miliki dunia
Namun satu ketika ia dunia tetap akan mengecewakan engkau

HAKIKATNYA AKU TIDAK ADA APA-APA
Tidak ada apa pun yang ada padaku
Engkau suruh aku beribadah, aku pun beribadah
Aku pun beribadah, kemahuanku beribadah adalah kemahuan-Mu
Aku berusaha dan bertenaga ke arah itu semuanya qudrat dan kehendak-Mu
Engkau suruh aku membuat kebaikan
Setakat yang termampu aku membuatnya
Aku membuat setakat yang termampu adalah juga kehendak dan takdir dari-Mu
Tidak ada pun campur tanganku
Segala-galanya dari-Mu, terima kasih Tuhan
Aku patut bersyukur kepada-Mu
Engkau larang aku membuat maksiat
Sejauh yang termampu aku menjauhinya
Gerakan hatiku hendak meninggalkannya bukankah taqdir dari-Mu,
Engkau yang menggerakkan
Setakat yang termampu bukankah juga qadha dan qadar-Mu
Hakikatnya aku tidak ada usaha sekalipun sebesar habuk
Walaupun berusaha itu suruhan-Mu
Kalau begitu kalau ada pun sedikit kebaikan yang aku buat aku tidak boleh berbangga
Sepatutnya aku bersyukur kepada-Mu
Jika kejahatan yang aku buat walaupun hakikatnya dari Engkau juga
Sebagai beradab biarlah aku mengaku bersalah,
memang hamba sifatnya bersalah
Engkau sebenarnya tidak menzalim,
Maha Suci Engkau
Mesti ada hikmah yang tersembunyi yang aku tidak tahu
Aku baik sangka dengan-Mu
Mungkin juga selepas berdosa aku memohon ampun kepada-Mu
Itulah yang Engkau mahu
Aku pun memohon ampun, Engkau pun mengampunkan aku

HATIKU SEDIH MELIHAT MANUSIA TERBIAR
Hatiku sedih melihat manusia khususnya Umat Islam
Mereka serba-serbi terbiar
tidak ada yang benar-benar menjadi penyelamat
Kalaupun ada nampaknya
hendak menjadi penyelamat
ada kepentingan diri, ada udang di sebalik batu
Penyelamat tidak juga sampai, mereka tetap terbiar
Ada juga yang ingin jadi penyelamat
tapi jahil tidak tahu caranya
Masalah manusia tidak diselesai-selesai juga
Ada di kalangan manusia fakir, miskin
papa kedana, kehidupan mereka tidak terurus
Tidak ada siapa yang membela dan memikirkan
Kerana kesusahan mereka terdedah
kepada berbagai-bagai penyakit
tidak ada siapa yang memperdulikan
Ramai di kalangan mereka tidak kenal Tuhan
dan tidak memperdulikan Tuhan
Tidak ada siapa yang hendak menyampaikan
risalah Tuhan kepada mereka
Kalau ada pun yang datang
berdakwah kepada mereka
lebih bermotif politik atau ada tujuan hidup
Maka agama mereka tetap terbiar
mereka tetap kehilangan Tuhan
Kerana kehilangan Tuhan
maka hilanglah kasih sayang sesama manusia
Bila hilang kasih sayang sesama manusia
berlakulah hasad dengki
hina-menghina, kata-mengata
Lahirlah fitnah-memfitnah
jatuh-menjatuhkan, mementingkan diri
Maka krisis, pergaduhan dan peperangan
berlaku di kalanagan manusia
Lebih-lebih lagi tidak ada siapa
yang datang menjadi pendamainya
Kalau ada pun nampaknya pendamai
macam cerita kucing
melantik hakim seekor beruk
Kucing tetap berkelahi, beruk yang senang
dan kenyang atau mendapat untung
Ada penguasa-penguasa dan orang-orang kaya
menindas dan menzalim
Mereka melakukan sewenang-wenangnya
dengan kekuasaaan dan kekayaannya
Namun tidak ada pun tangan-tangan besi
yang dapat menghalangnya
Kalaupun ada tangan-tangan yang hendak
menghalangnya tapi tangan yang lumpuh
Namun penindasan dan penzaliman
tetap bermaharajalela
Aku memohon maaf kepada-Mu Tuhan
kerana tidak dapat menjadi pembela
atau penyelamat
Janganlah kerana kemiskinan dan tidak sampainya
risalah Islam kepada mereka
aku dipersalahkan
Jangan pula seluruh kesalahan mereka
dipertanggungjawabkan kepada bahuku
Aku memohon maaf dan ampun
di atas kelemahanku Tuhan
Janganlah Engkau bertindak ke atas diriku

KEHILANGAN TUHAN BAGAIMANA?
Kalau kita tidak ada ibu bapa sahaja pun, kita terasa kehilangan yang amat banyak
Kehilangan kasih sayang, kehilangan tempat bermanja, kehilangan tempat berlindung, kehilangan tempat mengadu
Kita tidak punyai ibu bapa, terlalu banyak kekurangan yang kita rasa
Kehilangan ibu bapa, terasa perit hidup ini, kerana kehidupan kita urus sendiri
Itu baru kehilangan ibu bapa
Kita rasa dagang dan asing hidup ini
Kalau kehilangan Tuhan bagaimana?!
Tentulah kita kehilangan segala-galanya sama ada kita sedar mahupun tidak
Kehilangan Tuhan, kita kehilangan seluruh aspek kehidupan kita
Mungkin kita tidak terasa secara mengejut atau secara mendadak
Tapi kita akan terasa sedikit demi sedikit, kita akan terasa perlahan-lahan bahananya
Bahkan kalau kita panjang umur apa yang ada pada kita, macam tidak ada erti apa-apa jika kehilangan Tuhan
Kerana itulah kita jangan sombong, kita perlukan Tuhan
Kalau kita dapatkan Tuhan miskin pun masih rasa bahagia, di dalam kesusahan pun masih ada ketenangan
Betapalah di waktu kita di dalam kesenangan dan kemewahan
Tuhan sebenarnya adalah segala-galanya
Dapat Tuhan dapat segala-galanya
Tidak dapat Tuhan, walaupun segala-galanya dapat,
kita rasa macam tidak dapat apa-apa
Hujah kita, kerana di dalam hidup ini, ada orang sudah dapat segala-galanya tapi bunuh diri
Ertinya segala-gala yang diperolehinya itu sudah tidak ada erti apa-apa
Ada orang tidak dapat segala-galanya, kerana dapat Tuhan dia tenang, masih bahagia seolah-olah dapat segala-galanya
Maha Besar Tuhan, dapat Tuhan itu rahmat, dapat Tuhan berkat, dapat Tuhan tenang dan bahagia


HAKIKATNYA AKU TIDAK ADA APA-APA
Tidak ada apa pun yang ada padaku
Engkau suruh aku beribadah, aku pun beribadah
Aku pun beribadah, kemahuanku beribadah adalah kemahuan-Mu
Aku berusaha dan bertenaga ke arah itu semuanya qudrat dan kehendak-Mu
Engkau suruh aku membuat kebaikan
Setakat yang termampu aku membuatnya
Aku membuat setakat yang termampu adalah juga kehendak dan takdir dari-Mu
Tidak ada pun campur tanganku
Segala-galanya dari-Mu, terima kasih Tuhan
Aku patut bersyukur kepada-Mu
Engkau larang aku membuat maksiat
Sejauh yang termampu aku menjauhinya
Gerakan hatiku hendak meninggalkannya bukankah taqdir dari-Mu,
Engkau yang menggerakkan
Setakat yang termampu bukankah juga qadha dan qadar-Mu
Hakikatnya aku tidak ada usaha sekalipun sebesar habuk
Walaupun berusaha itu suruhan-Mu
Kalau begitu kalau ada pun sedikit kebaikan yang aku buat aku tidak boleh berbangga
Sepatutnya aku bersyukur kepada-Mu
Jika kejahatan yang aku buat walaupun hakikatnya dari Engkau juga
Sebagai beradab biarlah aku mengaku bersalah,
memang hamba sifatnya bersalah
Engkau sebenarnya tidak menzalim,
Maha Suci Engkau
Mesti ada hikmah yang tersembunyi yang aku tidak tahu
Aku baik sangka dengan-Mu
Mungkin juga selepas berdosa aku memohon ampun kepada-Mu
Itulah yang Engkau mahu
Aku pun memohon ampun, Engkau pun mengampunkan aku


lawati kami d www.ikhwantoday.com mhd_jihad@yahoo.com

Little Mike (LM) said...

mohd Ikwan... paparan baik untuk dimusabahakan pembaca. Terima kasih bertandang... salam muhibah..

web counter code PELAWAT BUDIMAN